TERDAPAT DUA UNDANG - UNDANG DARI SUDUT
PERLUASAN FITNAH DI MEDIA SOSIAL IAITU UNDANG - UNDANG ISLAM DAN UNDANG -
UNDANG SIVIL
1. FITNAH DARI SUDUT AGAMA ISLAM
Fitnah sememangnya membawa banyak
kemusnahan kepada dunia secara amnya dan umat Islam khasnya. Seperti yang dinyatakan dalam Al-Quran,
fitnah merupakan penganiayaan dan segala perbuatan yang dimaksudkan untuk
menindas Islam dan Muslimin. Nabi Yusuf
A.S. juga pernah menjadi mangsa fitnah Zulaikha, isteri kepada Qithfir, Raja
Mesir ketika itu. Dalam surah Yusuf, ayat 25, dinyatakan dengan jelas bahawa
Zulaikha telah menuduh Nabi Yusuf berniat serong terhadapnya. Kerana tidak
tahan dengan godaan Zulaikha, Nabi Yusof telah berdoa kepada Allah agar dirinya
dipenjarakan bagi mengelakkan dirinya daripada tipu daya Zulaikha. Dari situ
kita dapat lihat bahawa besar sungguh bahana fitnah sehinggakan seorang nabi
Allah menjadi mangsanya walaupun beliau tidak pernah melakukan sebarang
kemungkaran. Nabi Yusuf menyatakan sekiranya fitnah itu ada dan wujud dalam
masyarakat, maka baginda lebih rela duduk di dalam penjara.
. ُونَ
َك ل َ َح َرا م ال َّش ْه ر َع ن يَ ْسأ ْ َسب ي ل َع ْن َو َص دَۖ َكب ي ر في ه
ق تَا ل قُ ْلَۖ في ه ق تَا ل ال ر َّّللا َوكُفْ َم ْس ج د ب ه ْ َوال َح َرا م ْ
ْخ َرا ُج ال َوإ ْه ل ه َ َ ْكبَ ُر مْنهُ أ أ فتْنَةَُۚ َّّللا عْن َد ْ َ ْكبَ
ُر َوال ل م َن أ َقتْ ْ ُو َن َوَلَۗال ْم يَ َزال ُونَكُ ى يُقَات ل ْم َحتَّ َع
ْن َي ُرُّدوكُ ن ْم دين كُ َو َم ْنَۚا ْستَ َطاعُوا إ ْم يَ ْرتَ دْد فَيَ ُم ْت
دين ه َع ْن مْنكُ َو ئ َك َكاف ر َوهُ ولَ ُ َط ْت فَأ ُهْم َحب ُ ْع َمال َ ْْل
خ َرة ال ُّدْنَيا ف ي أ َوا ئ َكَۖ ولَ ُ ْص َحا ُب َوأ َ ر أ ْمَۖالنَّا َها هُ
َخا ل ُدو َن ف ي
Mereka bertanya kepadamu tentang
berperang pada bulan Haram. Katakanlah: "Berperang dalam bulan itu adalah
dosa besar; tetapi menghalangi (manusia) dari jalan Allah, kafir kepada Allah,
(menghalangi masuk) Masjidilharam dan mengusir penduduknya dari sekitarnya,
lebih besar (dosanya) di sisi Allah. Dan berbuat fitnah lebih besar (dosanya)
daripada membunuh. Mereka tidak henti-hentinya memerangi kamu sampai mereka
(dapat) mengembalikan kamu dari agamamu (kepada kekafiran), seandainya mereka
sanggup. Barangsiapa yang murtad di antara kamu dari agamanya, lalu dia mati
dalam kekafiran, maka mereka itulah yang sia-sia amalannya di dunia dan di
akhirat, dan mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya. (Surah
Al-Baqarah : 217)
Ayat di atas menunjukkan bahawa
Allah dengan jelas menyatakan bahawa dosa memfitnah adalah lebih teruk daripada
membunuh. Jika membunuh, dosanya menurut Hukum Hudud adalah dibalas bunuh, maka
apakah hukuman yang sewajarnya diberikan kepada golongan pemfitnah ini? Adakah
cukup dengan sekdar dimasukkan ke dalam penjara atau didenda seperti yang
tertulis dalam undang-undang sivil ?
Rasulullah juga pernah bersabda;
“Sesungguhnyaَ akanَ terjadiَ satuَ fitnahَ yangَ menimpaَ bangsaَ Arab,َorangَ
yangَ terbunuh masuk ke dalam neraka, perkataan pada saat itu lebih tajam
daripada pedang. (HR. Abu Dawud) Berdasarkan sejarah, di bawah Kod Babylon
semasa pemerintahan Hammurabi, sebuah kod undang-undang bertulis yang tertua di
dunia menyatakan bahawa seseorang itu boleh dihukum sekiranya dia menuding
jarinya kepada seorang paderi melainkan dia menyatakan sebab-sebabnya. Semasaَ
pemerintahanَ Alfredَ Agungَ menyebutَ bahawaَ“sekiranya seseorang itu didapati
bersalah melakukan slander awam dan terbukti dakwaannya maka tanpa teragak-agak
tiada hukuman ringan akan dikenakan melainkan
lidahnyaَdipotong”َ(Carter,َ2005). Menurut Davis (2002), secara umumnya, fitnah
boleh ditakrifkan sebagai satu kenyataan bertulis (atau ucapan) yang tidak
benar yang boleh mendedahkan seseorang itu kepada kebencian, cemuhan dan
penghinaan masyarakat.
Fitnah adalah penerbitan kenyataan-kenyataan
yang menunjukkan reputasi seseorang dan berkecenderungan menurunkan seseorang
dalam penilaian ahli-ahli masyarakat yang berfikiran waras amnya, atau membuat
mereka menjauhi atau mengelakkanya (Saleem & Sankaran, 2000). Di dalam
Islam, Allah melarang seorang muslim mencari aib orang lain sepertimana yang
disebut di dalam surah al-Isra’َayatَ36,َ“Danَjanganlahَengkauَturutَapa-apa
yang tidak engkau ketahui sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati itu
masing-masingnya akan ditanyaَ dariَ halَ itu”.
Undang-undang Islam menganggap
bahawa sebarang bentuk perbuatan, kelakuan atau perkataan yang dilakukan untuk
memfitnah seseorang tertentu, maka ia boleh dikira sebagai suatu kesalahan
fitnah tanpa mengira sama ada ia disiarkan atau dihebahkan dalam bentuk
sementara atau kekal, sama ada dalam bentuk gambaran, lukisan, arca, patung,
tayangan, karikatur, coretan dan sebagainya. Dan juga tanpa mengira sama ada ia
menggunakan apa-apa perantaraan alat komunikasi bagi menyampaikan fitnahnya itu
ataupun tidak. Kata-kata atau ungkapan yang menyakitkan hati, mengaibkan atau
merendahkan maruah seseorang tertentu dilarang oleh undang-undang Islam, inikan
pula kata-kata yang berbau fitnah atau yang berkemungkinan boleh mewujudkan
fitnah.
·
Ghibah- mengumpat atau mengata-ngatakan diri seseorang
·
Buhtan-ungkapan atau perkataan itu yang sememangnya direka-reka yang boleh
menjadi suatu
bentuk fitnah,
·
sukhriyyah - (ejekan/hinaan, lamz (fitnah)
Pihak yang difitnah itu boleh
mengambil tindakan undang-undang menuntut ganti rugi kepada pihak pemfitnah
atas keaibannya yang dia alami dari sudut psikologi dan emosi atau memohon
injunksi supaya fitnah itu disekat dan dihapuskan daripada ia terus disebarkan
dalam Internet atau sistem mesej ringkas itu.
2. FITNAH DARI SUDUT UNDANG – UNDANG SIVIL
Terdapat dua undang-undang
kefitnahan, iaitu kefitnahan jenayah dan kefitnahan sivil. Kesalahan berkaitan
kefitnahan jenayah diambil tindakan di bawah Kanun Keseksaan (AKTA574),
manakala kesalahan berkaitan kefitnahan sivil diambil tindakan di bawah Akta
Kefitnahan
Tujuan Undang-undang
Kefitnahan ialah untuk memberi perlindungan kepada seseorang atau
perniagaan atau sebagainya daripada sesuatu yang boleh mencemarkan dan yang
boleh menyebabkan masyarakat yang berfikiran waras untuk menghindarkan diri
mereka daripada orang itu.
Terdapat dua
bentuk kefitnahan iaitu kefitnahan libel dan kefitnahan slander.
Kefitnahan libel ialah kefitnahan dalam bentuk kekal dan fitnahan slander
adalah kefitnahan dalam bentuk tidak kekal. Siaran tv dan radio dianggap
sebagai fitnah kekal.
SPM 2017 – INOVASI: UNDANG-UNDANG FITNAH BAHAGIAN 1 https://www.youtube.com/watch?v=CPN1ChVy3t0
SPM 2017 – INOVASI: UNDANG-UNDANG FITNAH BAHAGIAN 2 https://www.youtube.com/watch?v=aUMdmqv73SA
Slander: Satu tuntutan
bagi fitnah yang dilakukan secara slander hanya boleh dibuat jika orang yang
menuntut (claimant) dapat menunjukkan kerugian khas (special damages , kecuali
dalam kes-kes tertentu).
Libel: Tetapi dalam libel undang-undang menganggap kerugian
telah dialami dan tuntutan boleh dibuat apabila sahaja yang dituntut membuat
fitnah secara libel.
TERDAPAT TIGA PERSOALAN YANG HARUS DILIHAT DAN DITANYA DALAM MENENTUKAN SAMA ADA SESUATU TUNTUTAN FITNAH BOLEH DIBUAT ATAU TIDAK.
Tiga persoalan itu adalah:-
- Adakah Terdapatnya Kenyataan Fitnah?
- Adakah Kenyataan Itu Merujuk Kepada Orang Yang Menuntut (Claimant)?
- Adakah Kenyataan Itu Telah Diterbitkan Atau Sampai Ke Pengetahuan Pihak Ketiga?
Adakah Terdapatnya Kenyataan Fitnah?
Harus
diingat kenyataan yang membawa kemarahan sahaja tidak mencukupi untuk dijadikan
asas bagi tuntutan dalam tort fitnah. Ia
hendaklah menjatuhkan reputasi seseorang di mata masyarakat (rujuk perenggan ke
dua di atas) atau telah mengakibatkan kerugian dari segi profesion seseorang.
Oleh
itu, setelah dikenalpasti akan sesuatu kenyataan itu sebagai satu fitnah, maka
soalan yang ditanyakan adalah: Adakah ia boleh merendahkan reputasi dan
martabat orang yang difitnah di mata masyarakat?
Adakah
kenyataan itu akan menyebabkan orang yang difitnah terdedah kepada kebencian,
dimalukan atau kehinaaan?
Innuendo: Sesuatu kenyataan fitnah juga tidak semestinya bersifat
terang-terangan. Ia mungkin fitnah dalam
bentuk tersirat dari yang tersurat (hidden meaning). Namun, maksud tersirat itu harus difahami
oleh orang biasa yang perkataan digunakan itu adalah suatu fitnah
Adakah
Kenyataan Itu Merujuk Kepada Orang Yang
Menuntut (Claimant)?
Untuk
sesuatu tuntutan fitnah ini berjaya, pihak yang menuntut (claimant) harus
menunjukkan yang kenyataan fitnah itu ditujukan kepadanya. Jika kenyataan fitnah itu tidak merujuk
kepada mana-mana orang atau organisasi yang membuat tuntutan, maka tuntutan ini
tidak akan berjaya.
Namun,
ini tidak bermakna jika kita tidak menamakan individu tertentu kita akan terlepas dari tanggungan ini.
Dalam kes: J’Anson v Stewart (1787)
1 TR 478, mahkamah memutuskan bahawa kenyataan fitnah adalah merujuk kepada
claimant biarpun namanya tidak disebut. Ini kerana terdapat ciri-ciri yang
kukuh yang merujuk pada claimant dalam kenyataan fitnah tersebut.
Mahkamah
juga mengatakan yang orang biasa yang membaca kenyataan itu pun pastinya akan
merasakan bahawa kenyataan itu merujuk kepada claimant.
The
court found that although the claimant had not been named, the description was
so detailed and the resemblance so strong that a reasonable person reading the
article who knew the claimant would assume the article was about the claimant.
Bezakan
kes J’Anson v Stewart dengan situasi ini
pula: Jika pihak yang dituntut boleh
menunjukkan bahawa kenyataan itu merujuk kepada orang lain yang menyerupai
claimant, maka tuntutan claimant boleh diketepikan oleh mahkamah terutamanya
jika orang yang menyerupai claimant telah suci hati dengan membenarkan suatu
kenyataan ditulis mengenai dirinya.
Adakah
Kenyataan Itu Telah Diterbitkan Atau Sampai Ke Pengetahuan Pihak Ketiga?
Untuk
sesuatu tuntutan fitnah berjaya ia juga perlu diterbitkan atau sampai ke
pengetahuan pihak ke tiga. Jika ia
diutarakan kepada claimant tanpa didengari oleh mana-mana orang lain, maka
claimant tidak boleh membuat di mahkamah.
Begitu juga apabila claimant kita mungkin tahu (not possibly foresee)
yang apa yang diutarakannya akan diterbitkan di mana-mana atau apa-apa bentuk
penerbitan.
PEMBELAAN DALAM KES-KES FITNAH
Siapa Yang Boleh Membuat Tuntutan Fitnah?
Dalam perenggan ke sembilan di atas, ada dinyatakan yang Kenyataan Itu Hendalah Merujuk Kepada Orang Yang Menuntut. Jika adalah tidak dibenarkan oleh undang-undang untuk kita menuntut bagi pihak yang telah mati atau keluarga terdekat atau rakan-rakan kita.
Seperti undang-undang tort yang lain, terdapat pembelaan yang disediakan dalam kes-kes fitnah. Terdapat beberapa pembelaan yang wujud iaitu:
Dalam perenggan ke sembilan di atas, ada dinyatakan yang Kenyataan Itu Hendalah Merujuk Kepada Orang Yang Menuntut. Jika adalah tidak dibenarkan oleh undang-undang untuk kita menuntut bagi pihak yang telah mati atau keluarga terdekat atau rakan-rakan kita.
Seperti undang-undang tort yang lain, terdapat pembelaan yang disediakan dalam kes-kes fitnah. Terdapat beberapa pembelaan yang wujud iaitu:
- Justifikasi/Justification
- Komen Yang Adil/Fair Comments
- Keistimewaan Mutlak Dan Tertentu / Absolute and Qualified Privilege
- Innocent Dissemination
- Fitnah Secara Tidak Sengaja/Unintentional Defamation
- Volenti non fit injuria
Seksyen 8(1)(d) Akta Rahsia Rasmi 1972:
No comments:
Post a Comment